Nationale Vereniging der Invaliden van het Leger.

( N.V.I.L.)

V.Z.W.

Kwartier Koningin Astrid, Blok B, Bruynstraat, 1, 

1120               BRUSSEL

(Gerechtelijke arrondissement BRUSSEL)

Identificatienummer: 409-007-725

 

STATUTEN

De gecoördineerde statuten van de Nationale Vereniging der Invaliden van het Leger (N.V.I.L.) werden aangepast door de buitengewone vergadering der vaste leden op 02 juni 2018.

De laatste versie van het reglement van interne orde werd vastgelegd door de raad van bestuur op 24 november 2018.

I. BENAMING – TERMINOLOGIE

Artikel  1

De vereniging bezit rechtspersoonlijkheid. Haar leden zijn in die hoedanigheid niet aansprakelijk voor de verbintenissen die de vereniging aangaat.

 

De vereniging streeft een belangeloos doel na in het kader van de uitoefening van de activiteiten omschreven in onderhavige statuten. Zij mag rechtstreeks, noch onrechtstreeks enig vermogensvoordeel toekennen, betaalbaar stellen of uitkeren aan haar stichters, leden, bestuurders of enig ander persoon, tenzij voor het in onderhavige statuten bepaalde belangeloos doel. Elke verrichting in strijd met dit verbod, is nietig.

 

Zij heeft als benaming “Nationale Vereniging der Invaliden van het Leger”, afgekort “N.V.I.L.”, waarbij de term “invaliden van het leger” inhoudt de militairen en de leden van de vroegere Rijkswacht die onder het toepassingsgebied vallen van de gecoördineerde wetten op de vergoedingspensioenen.

II.  ZETEL

Artikel  2

De zetel van de vereniging is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Momenteel is hij gevestigd te 1120 BRUSSEL (NEDER-OVER-HEEMBEEK), Kwartier Koningin Astrid Blok B, Bruynstraat, 1.

Artikel  3

De algemene vergadering kan overgaan tot verplaatsing van de zetel binnen België en wel conform de procedure voorzien voor een statutenwijziging.

Artikel  4

De raad van bestuur kan op ieder moment een website en/of een e-mailadres aannemen en openbaar maken indien dit niet is opgenomen in de oprichtingsakte.

Elke communicatie via dit e-mailadres door of met leden wordt geacht geldig te zijn gebeurd.

Het e-mailadres kan in voorkomend geval worden vervangen door een ander gelijkwaardig communicatiemiddel.

De raad van bestuur kan het adres van de website en het e-mailadres wijzigen. Deze wijziging wordt aan de leden meegedeeld overeenkomstig onderstaande bepalingen.

Een lid kan de vereniging op elk ogenblik een e-mailadres meedelen om met hem te communiceren. Elke communicatie op dit e-mailadres wordt geacht geldig te zijn gebeurd. De vereniging kan dit adres gebruiken tot aan de mededeling door het betrokken lid van een ander e-mailadres of van zijn wens niet meer per e-mail te communiceren.

De leden van de raad van bestuur en, in voorkomend geval, de commissaris, kunnen bij de aanvang van hun mandaat een e-mailadres meedelen om met de vereniging te communiceren. Elke communicatie op dit e-mailadres wordt geacht geldig te zijn gebeurd. De vereniging kan dit adres gebruiken tot aan de mededeling door de betrokken mandaathouder van een ander e-mailadres of van zijn wens niet meer per e-mail te communiceren.

Het e-mailadres kan in voorkomend geval worden vervangen door een ander gelijkwaardig communicatiemiddel.

Met leden, leden van de raad van bestuur en, in voorkomend geval, commissarissen voor wie de vereniging niet over een e-mailadres beschikt, communiceert hij per gewone post, die hij op dezelfde dag verzendt als de communicaties per e-mail.

III. HISTORIEK VAN DE VERENIGING

Artikel  5

De huidige vereniging neemt het doel over en zet de tradities verder van de hierna opgesomde opeenvolgende bewegingen:

  1. De beweging gesticht in 1898 door de heer Gaston DAUNAU, officier, met als doel de verdediging op te nemen van de rechten van de militairen die een invaliditeit opgelopen hadden tijdens hun aanwezigheid onder de wapens.

  2. De feitelijke vereniging gesticht in 1928 en die op 20 oktober 1932 de “Vereniging van de Militaire Invaliden Vredestijd” werd, waarvan de statuten gepubliceerd werden in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 3 december 1932 onder het nummer 1309.

  3. De Nationale Vereniging der Invaliden van het Leger (N.V.I.L.) gesticht op 21 december 1946 en waarvan de statuten gepubliceerd werden in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 11 januari 1947 onder nummer 75;

a. Deze N.V.I.L nam op 26 oktober 1986 de naam aan van Nationale Vereniging der Invaliden van de Krijgsmachten (N.V.I.K) waarvan de gewijzigde en gecoördineerde statuten gepubliceerd werden in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 3 september 1987, onder het identificatienummer 75/47;

b. Deze N.V.I.K. nam op 28 maart 1992 de naam aan van: “Nationale Vereniging der Invaliden van de Gewapende Machten” (N.V.I.G.M.), waarvan de gewijzigde en gecoördineerde statuten gepubliceerd werden in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 juli 1992, onder het identificatienummer 75/47;

c. Deze N.V.I.G.M. heeft op 27 oktober 2001 de benaming hernomen van Nationale Vereniging der Invaliden van het Leger (N.V.I.L.) en der gemodificeerde statuten werden gepubliceerd in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 07 februari 2002.  

IV. Doel

Artikel  6

De vereniging heeft tot doel:

  1. Het verdedigen en vrijwaren van de morele en materiële belangen van alle leden en gewezen leden van het leger die tijdens het vervullen van hun plicht van algemeen nut, door heldendaad, zelfopoffering of door het feit van de dienst hun leven hebben verloren, een invaliditeit, een verminking of een ziekte hebben opgelopen; alsook de bij wet daarmee gelijk gestelde gevallen.

  2. Het zich inzetten om voor al haar leden de maximum schadeloosstelling, de voordelen en de publieke erkentelijkheid die zij verdienen, te bekomen, dit zowel op moreel als materieel vlak.

  3. Het verdedigen van de rechten der rechthebbenden, de langstlevende echtgenoten, de wezen en de ascendenten van de in primo vernoemde personen.

  4. Het voorlichten en het documenteren van de in primo en tertio vernoemde personen in verband met hun rechten ingeval van één of andere invaliditeit dewelke zij zouden kunnen oplopen tijdens de dienst, hen in dit geval te leiden in het vrijwaren van hun actuele en toekomstige belangen.

  5. Het aanleggen en onderhouden van nauwe samenwerking met de Nationale ministers en deze van de Gewesten en Gemeenschappen.

  6. Met een filantropische ingesteldheid, onderling hulp te verlenen door de bekwaamheid van elkeen ten dienste te stellen van de anderen.

  7. Banden leggen en samenwerken met andere verenigingen uit andere landen die hetzelfde of gelijkaardige sociale doel als de N.V.I.L. nastreven.

  8. Het herdenken van de afgestorven leden van de N.V.I.L.

Bijgevolg mag de vereniging alle handelingen stellen die betrekking hebben op de hierboven vermelde doelstellingen. Zij onthoudt zich van alle inmenging op het vlak van taal, politiek, filosofie of godsdienst.

Artikel  7

De vereniging mag giften, alsook schenkingen tussen levenden of legaten aanvaarden.

Met uitzondering van handgiften, behoeft elke gift onder de levenden aan de vereniging met een waarde hoger dan honderdduizend euro  – dit bedrag desgevallend aanpasbaar bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit- een machtiging door de minister van Justitie of zijn vertegenwoordiger. De gift wordt geacht te zijn gemachtigd indien de minister van Justitie of zijn vertegenwoordiger niet heeft gereageerd binnen een termijn van drie maanden te rekenen van het aan hem gerichte verzoek tot machtiging.

De minister van Justitie bepaalt welke stukken bij het verzoek moeten worden gevoegd.

Indien het door de vereniging ingezonden dossier niet volledig is, stelt de Minister van Justitie of zijn vertegenwoordiger de vereniging daarvan bij aangetekende brief in kennis, met vermelding van de ontbrekende stukken. De voormelde termijn van drie maanden wordt opgeschort met ingang van de datum van die verzending tot aan de toezending van alle gevraagde stukken

De machtiging kan enkel worden verleend indien de vereniging heeft voldaan aan de bepalingen van artikel 2:9, W.V.V. ( Wet op Vennootschappen en Verenigingen) zoals desgevallend gewijzigd.

Alle ontvangsten worden in de nationale kas gestort en uitsluitend tot realisatie van het statutaire doel aangewend.

V. LEDEN EN LEDENREGISTER

Artikel  8

  • De vereniging bestaat uit toegetreden leden, vaste leden, beschermende leden en ereleden.

  • Het aantal vaste leden mag niet minder zijn dan drie.

1. TOEGETREDEN LEDEN.

Zijn toegereden leden:

  • leden en gewezen leden van het leger die door de dienst en door het feit van de dienst een invaliditeit hebben opgelopen;

  • hun langstlevende echtgenoten, hun wezen en ascendenten; en

de leden van het leger die wensen te genieten van de raadgevingen en steun van de N.V.I.L.

2. VASTE LEDEN

Zijn vaste leden:

  • de leden van de raad van bestuur;

  • de provinciale vaste leden a rato van een minimum van twee vaste leden per provincie, vermeerderd met één vast lid per volledig schijf van honderd toegetreden leden boven het aantal van 200 toegetreden leden; en

  • de raadgevers toegevoegd aan de raad van bestuur;

De vaste leden moeten erkende invaliden zijn van het leger of het statuut genieten van langstlevende echtgenoot, wees of ascendant;

3. BESCHERMENDE LEDEN.

Zijn beschermende leden:

  • De fysische en morele personen, de groeperingen en de administraties die zich uit sympathie aansluiten bij de N.V.I.L.

4. ERELEDEN.

De titel van erelid kan verleend worden aan alle personen die diensten of hulp verlenen of zouden kunnen verlenen aan de vereniging bij het nastreven van haar doelstellingen.

De titel van erelid kan verbonden zijn aan een functie of verleend worden ten persoonlijke titel. In dat laatste geval heeft hij een onbeperkte duur.

Artikel  9

De raad van bestuur houdt op de zetel van de vereniging een ledenregister. Dit register vermeldt de naam, voornaam en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, rechtsvorm  en het adres van de zetel.

De raad van bestuur schrijft alle beslissingen over de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden in dat register in binnen acht dagen nadat het van de beslissing in kennis is gesteld. Het bestuursorgaan kan beslissen dat het register wordt aangehouden in elektronische vorm. De Koning kan voorwaarden opleggen waaraan het elektronische register moet voldoen.

 

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het ledenregister raadplegen. Zij richten daartoe een schriftelijk verzoek aan de raad van bestuur met wie zij datum en het uur van de raadpleging van het register overeenkomen. Dit register kan niet worden verplaatst tijdens de raadpleging.

 

Op mondeling of schriftelijk verzoek, moet de vereniging aan de overheden, de administraties en de diensten, met inbegrip van de parketten, de griffies en de hoven, de rechtbanken en alle rechtscolleges en de daartoe wettelijk gemachtigde ambtenaren, onverwijld toegang verlenen tot het ledenregister en deze instanties bovendien de kopieën of uittreksels uit dit register verstrekken die deze instanties nodig achten.

VI. TOELATING VAN LEDEN EN BENOEMING DER LEDEN

ARTIKEL  10

De kandidaturen van de provinciale vaste leden worden door de respectieve provinciale vergaderingen voorgedragen en ze worden na beraadslaging door de raad van bestuur van de vereniging al dan niet aanvaard.

ARTIKEL  11

  • De toegetreden en beschermende leden worden door het directiecomité toegelaten;

  • De aanvaarding van toegetreden leden door het directie comité zal slechts geschieden na ontvangst van een behoorlijk ingevuld en ondertekend toetredingsbulletin en na betaling van het lidgeld;

  • Deze bevoegdheid tot aanvaarding van toegetreden en beschermende mag aan een lid van het Directiecomité overgedragen worden.

ARTIKEL  12

De titel van erelid wordt door de raad van bestuur verleend.

ARTIKEL  13

De raad van bestuur, c.q. het directiecomité in geval van delegatie van bevoegdheid, zijn ter zake van toelating van vaste, toegetreden en beschermende leden, noch van het benoemen van ereleden verantwoording verschuldigd van hun beslissingen ter zake.

ARTIKEL  14

Iedere lidmaatschapsaanvraag impliceert van rechtswege de volledige en onvoorwaardelijke erkenning en aanvaarding van de statuten en van het reglement van interne orde.

VII. LIDGELD

ARTIKEL  15

De maximum bijdrage is vastgesteld op vijftig euro (€ 50,00) per jaar.

Het bestuursorgaan stelt jaarlijks het bedrag vast van de ledenbijdrage voor het volgend jaar.

ARTIKEL  16

De bijdragen dienen gestort te worden op de financiële rekening van de nationale vereniging.

VIII. UITTREDING

ARTIKEL  17

De leden hebben steeds het recht de vereniging te verlaten door hun uittreding schriftelijk aan te bieden aan de raad van bestuur.

Elk lid dat, na twee schriftelijke aanmaningen verzonden aan zijn laatst gekende woon- of verblijfplaats, dan wel naar het aan de vereniging meegedeelde e-mailadres, nalaat zijn bijdrage te betalen, wordt geacht uit te treden. Het lid dat tijdelijk in de onmogelijkheid verkeert zijn bijdrage te betalen, zal de raad van bestuur om betalingsfaciliteiten vragen. De raad van bestuur beslist over dit verzoek.

ARTIKEL  18

De ontslagnemende of uittredende leden noch de erfgenamen van een overleden lid hebben enig recht op het vermogen van de vereniging of op een deel ervan. Zij kunnen betaalde lidmaatschapsbijdragen niet terugvorderen, ook niet pro rata temporis (na verloop van tijd).

 

Zij mogen geen enkele algemene eis indienen ten aanzien van de vereniging. Zij doen tevens afstand van alle auteursrechten op gedane werkzaamheden ten voordele van de N.V.I.L.

IX. TUCHT – UITSLUITING

ARTIKEL  19

a. De leden kunnen uit de vereniging gesloten worden:

  • In geval van niet-naleving van de statuten het reglement van interne orde of beslissingen   genomen door de vereniging in uitvoering van of conform de wet of de statuten;

  • wanneer ze op enigerlei wijze nadeel berokkenen aan de eer van de vereniging, van aard haar op enigerlei wijze te schaden, in diskrediet te brengen of ernstige onenigheid binnen de schoot van de vereniging te veroorzaken;

  • voor smaad, laster, eerroof, beledigingen of bedreigingen ten overstaan van een lid in de uitoefening van zijn functies.

b. Ongeacht of ze wordt opgelegd aan vaste leden of aan andere dan vaste leden, kan de uitsluiting definitief of tijdelijk zijn, in dit laatste geval kan het betrokken lid heropgenomen worden op eigen aanvraag. Zulke vraag kan niet eerder worden geformuleerd dan drie jaar na datum van uitsluiting. Bij herhaling zal het betrokken lid definitief uitgesloten worden

ARTIKEL  20

De uitsluiting van een vast lid wordt voorgesteld door de raad van bestuur met een meerderheid van twee derden der stemmen van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde leden. Blanco of ongeldige stemmen worden niet in aanmerking genomen voor het berekenen van de vereiste meerderheid.

ARTIKEL  21

De algemene vergadering is bevoegd om te beraadslagen en te beslissen omtrent de uitsluiting van een vast lid.

De uitsluiting van een vast lid moet worden aangegeven in de oproeping.

Het betrokken lid moet worden gehoord en kan zijn verweer laten gelden volgens de modaliteiten uiteengezet in het reglement van interne orde.

De uitsluiting kan slechts worden uitgesproken met naleving van de aanwezigheids- en meerderheidsvereisten voorgeschreven voor een statutenwijziging. In afwachting van een beslissing van de algemene vergadering heeft de raad van bestuur het recht het lid tijdelijk te schorsen. De schorsingsprocedure wordt uiteengezet in het reglement van interne orde.

ARTIKEL  22

De uitsluiting van andere dan vaste leden wordt uitgesproken door de raad van bestuur met een meerderheid van twee derden der stemmen van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde leden.

Het betrokken lid moet worden gehoord en kan zijn verweer laten gelden volgens de modaliteiten uiteengezet in het reglement van interne orde.

ARTIKEL  23

De raad van bestuur mag ten opzichte van alle leden andere tuchtmaatregelen dan de uitsluiting uitspreken, één en ander conform de modaliteiten en procedures opgenomen in het reglement van interne orde.

ARTIKEL  24

Het uitgesloten lid noch de erfgenamen van een overleden lid hebben enig recht op het vermogen van de vereniging of op een deel ervan. Zij kunnen betaalde lidmaatschapsbijdragen niet terugvorderen, ook niet pro rata temporis (na verloop van tijd).

Zij mogen geen enkele algemene eis indienen ten aanzien van de vereniging. Zij doen tevens afstand van alle auteursrechten op gedane werkzaamheden ten voordele van de N.V.I.L.

X. ALGEMENE VERGADERINGEN

ARTIKEL  25

De vaste leden vormen de algemene vergadering van de vereniging.

ARTIKEL  26

Een besluit van de algemene vergadering is vereist voor:

1° de wijziging aan de statuten;

2° de benoeming en het ontslag van de bestuurders;

3° desgevallend de benoeming en het ontslag van de commissaris en de bepaling van zijn bezoldiging;

4° de kwijting aan de bestuurders en de commissaris, alsook, in voorkomend geval, het instellen van de verenigingsvordering tegen de bestuurders en/of de commissaris;

5° de goedkeuring van de jaarrekening en van de begroting;

6° de ontbinding van de vereniging;

7° de uitsluiting van een vast lid;

8° de omzetting van de vereniging in een internationale VZW, een coöperatieve vennootschap erkend als sociale onderneming of in een erkende coöperatieve vennootschap sociale onderneming;

9° het aanvaarden of het doen van een inbreng om niet van een algemeenheid, dan wel het aanvaarden van een schenking onder de levenden of een legaat;

10° de oprichting van provinciale secties;

11° alle andere gevallen waarin de wet of de statuten dat vereisen.

ARTIKEL  27

De raad van bestuur roept de algemene vergadering bijeen in de gevallen bepaald bij de wet of de statuten of wanneer ten minste één vijfde van de vaste leden het vraagt. In voorkomend geval kan de commissaris de algemene vergadering bijeenroepen. Hij moet die bijeenroepen wanneer een vijfde van de vaste leden van de vereniging het vragen.

De raad van bestuur of, in voorkomend geval, de commissaris, roept de algemene vergadering bijeen binnen de eenentwintig dagen na ontvangst van het verzoek tot bijeenroeping. De algemene vergadering wordt vervolgens gehouden uiterlijk eenentwintig dagen na datum van de oproepingen.

De gewone algemene vergadering wordt minstens éénmaal per jaar bijeengeroepen en gehouden vóór afloop van het eerste semester van dat jaar.

Alle leden, bestuurders en commissaris worden ten minste vijftien dagen vóór de algemene vergadering opgeroepen, hetzij per gewone, hetzij per elektronische post, hetzij middels publicatie in het officieel tijdschrift van de vereniging. De agenda wordt bij de oproeping gevoegd. Elk door ten minste één twintigste van de vaste leden ondertekend voorstel wordt op de agenda gebracht.

Aan de leden, de bestuurders en de commissaris die erom verzoeken wordt onverwijld en kosteloos een kopie verzonden van de stukken die krachtens het W.V.V. aan de algemene vergadering moeten worden voorgelegd. Wanneer de algemene vergadering beraadslaagt op grond van een door de commissaris opgesteld verslag, neemt hij deel aan de vergadering.

ARTIKEL  28

  1. Enkel de vaste leden hebben recht om deel te nemen aan de algemene vergaderingen. Andere leden of derden kunnen er toegelaten worden door de voorzitter van het bureau. De leden kunnen zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een ander lid mits overlegging van een onderhandse volmacht.

  2. Enkel de vaste leden hebben stemrecht op de algemene vergaderingen. Zij hebben gelijk stemrecht. Bij staking der stemmen is deze van de voorzitter van het bureau doorslaggevend.

ARTIKEL  29

Jaarlijks stelt de raad van bestuur een verslag van de sociale en financiële activiteiten op dat aan de gewone algemene vergadering wordt voorgelegd. De raad van bestuur maakt de inventaris, de balans en de rekeningen van ontvangsten en uitgaven op.

ARTIKEL  30

Voorafgaand aan de opening van elke algemene vergadering, ondertekenen de aanwezige of bij volmacht geldig vertegenwoordigde vaste leden de aanwezigheidslijst.

Behoudens indien de wet of de statuten een bijzonder quorum vereisen, kan de algemene vergadering geldig beraadslagen en beslissen, ongeacht het aantal aanwezige of geldig vertegenwoordigde vaste leden.

ARTIKEL  31

De nationaal voorzitter en de nationaal secretaris vormen, samen met twee aan te duiden stemopnemers, één van elke taalrol, het bureau. De nationaal voorzitter zit het bureau voor.

Het bureau waakt over de geldige samenstelling en over het correcte verloop van de algemene vergadering.

ARTIKEL  32

Bij de gewone jaarlijkse algemene vergadering licht de raad van bestuur de financiële toestand en de uitvoering van de begroting toe. Het brengt verslag uit over de activiteiten ontplooit tijdens het voorbije boekjaar.

De bestuurders geven antwoord op de vragen die hen door de vaste leden, vooraf of tijdens de vergadering, mondeling of schriftelijk, worden gesteld en die verband houden met de agendapunten. Zij kunnen, in het belang van de vereniging, weigeren op vragen te antwoorden wanneer de mededeling van bepaalde gegevens of feiten de vereniging schade kan berokkenen of in strijd is met de door de vereniging aangegane vertrouwelijkheidsclausules.

De commissaris deelt door hem ontvangen schriftelijke vragen dadelijk mee aan de raad van bestuur en geeft antwoord op de vragen die hem door de leden, vooraf of tijdens de vergadering, mondeling of schriftelijk, worden gesteld en die verband houden met de agendapunten waarover hij verslag uitbrengt. Hij kan, in het belang van de vereniging, weigeren op vragen te antwoorden wanneer de mededeling van bepaalde gegevens of feiten de vereniging schade kan berokkenen of in strijd is met zijn beroepsgeheim of met door de vereniging aangegane vertrouwelijkheidsclausules. Hij heeft het recht ter algemene vergadering het woord te voeren in verband met de vervulling van zijn taak.

De bestuurders en de commissaris kunnen hun antwoord op verschillende vragen over hetzelfde onderwerp groeperen.

Na de goedkeuring van de jaarrekening, beslist de algemene vergadering bij afzonderlijke stemming over de aan de bestuurders en commissaris te verlenen kwijting. Deze kwijting is alleen dan rechtsgeldig, wanneer de ware toestand van de vereniging niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de jaarrekening, en, wat de extra statutaire of met het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (W.V.V.) strijdige verrichtingen betreft, wanneer deze bepaaldelijk zijn aangegeven in de oproeping.

ARTIKEL  33

De door de algemene vergadering genomen beslissingen worden genotuleerd in een proces-verbaal, ondertekend door de nationaal voorzitter en de nationaal secretaris en vervolgens opgenomen in een register dat bijgehouden wordt op de zetel van de vereniging.

Dit register ligt ter inzage van de leden op het vaste secretariaat in de voormiddag van elke werkdag.

ARTIKEL  34

Buitengewone algemene vergaderingen kunnen bijeengeroepen worden door de raad van bestuur telkens deze het opportuun acht. De raad van bestuur moet een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen telkens één vijfde der vaste leden hierom verzoekt.

De algemene vergadering kan enkel geldig beraadslagen en beslissen over de wijziging aan de statuten indien het voorgestelde wijzigingen nauwkeurig in de oproeping zijn aangeduid en indien ten minste twee derden van de vaste leden op de vergadering aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn.  Wordt het vereiste aanwezigheidsquorum niet gehaald, dan is een tweede bijeenroeping nodig. De nieuwe vergadering beraadslaagt en besluit op geldige wijze, ongeacht het aantal aanwezige of geldig vertegenwoordigde vaste leden. De tweede vergadering mag niet binnen de vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Behoudens strengere wettelijke of statutaire vereisten, vereist een wijziging aan de statuten een meerderheid van twee derden van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde vaste leden. Blanco stemmen of nietige stemmen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de vereiste meerderheden

Indien de statutenwijziging betrekking heeft op het voorwerp of het belangeloos doel van de vereniging, dan wel haar vervroegde ontbinding en vereffening, is zij alleen dan aangenomen, wanneer zij vier vijfde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen. Blanco stemmen of nietige stemmen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de vereiste meerderheden.

ARTIKEL  35

  1. De vaste leden kunnen eenparig en schriftelijk alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van statutenwijzigingen. In dat geval dienen de formaliteiten van bijeenroeping niet te worden vervuld. De leden van de raad van bestuur en, in voorkomend geval, commissaris, mogen op hun verzoek van die besluiten kennis nemen.

  2. De raad van bestuur kan de leden de mogelijkheid bieden om op afstand deel te nemen aan de algemene vergadering door middel van een door de vereniging ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Wat de naleving van de voorwaarden inzake aanwezigheid en meerderheid betreft, worden de vaste leden die op die manier aan de algemene vergadering deelnemen, geacht aanwezig te zijn op de plaats waar de algemene vergadering wordt gehouden.

Voor de toepassing van het vorige lid moet de vereniging de hoedanigheid en de identiteit van het vaste lid kunnen controleren aan de hand van het gebruikte elektronische communicatiemiddel. Aan het gebruik van het elektronische communicatiemiddel kunnen bijkomende voorwaarden worden gesteld, met als enige doelstelling de veiligheid van het elektronische communicatiemiddel te waarborgen.

Onverminderd enige bij of krachtens de wet opgelegde beperking, moet het beoogde elektronische communicatiemiddel de vaste leden minstens in staat stellen om rechtstreeks, gelijktijdig en ononderbroken kennis te nemen van de besprekingen tijdens de algemene vergadering en om hun stemrecht uit te oefenen met betrekking tot alle agendapunten waarover de vergadering zich dient uit te spreken.

Het elektronische communicatiemiddel moet de vaste leden bovendien in staat stellen om deel te nemen aan de beraadslagingen en vragen te stellen, tenzij het bestuursorgaan in de oproeping tot de algemene vergadering motiveert waarom de vereniging niet over dergelijk elektronisch communicatiemiddel beschikt.

De oproeping tot de algemene vergadering omvat een heldere en nauwkeurige beschrijving van de procedures met betrekking tot de deelname op afstand. Als de vereniging een verenigingswebsite heeft als bedoeld in artikel 2:31, W.V.V. zoals later gewijzigd, worden die procedures voor diegene die het recht heeft aan de algemene vergadering deel te nemen toegankelijk gemaakt op de verenigingswebsite.

De notulen van de algemene vergadering vermelden de eventuele technische problemen en incidenten die de deelname langs elektronische weg aan de algemene vergadering of aan de stemming hebben belet of verstoord.

De leden van het bureau van de algemene vergadering kunnen niet langs elektronische weg aan de algemene vergadering deelnemen.

XI. BESTUUR

ARTIKEL  36

a. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, benoemd door de algemene vergadering der vaste leden. De leden van de raad van bestuur worden verkozen voor een termijn van drie jaar, doch zijn herkiesbaar;

De leden van de raad van bestuur zijn ad nutum (= bij onmiddellijke ingang) afzetbaar. De afzetting van een bestuurder wordt uitgesproken door de algemene vergadering met een meerderheid van tweederden van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde leden.

b. De raad van bestuur vormt een collegiaal orgaan.

c. De leden van de raad van bestuur verbinden zich niet persoonlijk voor de verbintenissen van de vereniging.

ARTIKEL  37

  1. Onverminderd dwingende wettelijke bepalingen, en niettegenstaande elke statutaire bepaling die de bevoegdheid aan een ander orgaan toewijst, is de algemene vergadering van vaste leden bevoegd om de financiële en andere voorwaarden vast te stellen waaronder het mandaat van een lid van de raad van bestuur wordt uitgeoefend, evenals de voorwaarden waaronder dit mandaat wordt beëindigd.

  2. Elk lid van de raad van bestuur of zij die belast zijn met het dagelijks bestuur van de vereniging, kunnen keuze van woonplaats doen op de zetel van de vereniging, voor alle materies die aan de uitoefening van hun mandaat raken. Deze woonplaatskeuze kan aan derden worden tegengeworpen onder de voorwaarden bepaald in artikel 2:18, W.V.V. zoals later eventueel gewijzigd

  3. Wanneer een rechtspersoon een mandaat opneemt als bestuurder of dagelijks bestuurder, benoemt hij een natuurlijke persoon als vaste vertegenwoordiger die wordt belast met de uitvoering van dat mandaat in naam en voor rekening van de rechtspersoon.

Deze vaste vertegenwoordiger moet aan dezelfde voorwaarden voldoen als de rechtspersoon en is hoofdelijk met hem aansprakelijk alsof hij zelf het betrokken mandaat in eigen naam en voor eigen rekening had uitgevoerd. De regels inzake belangenconflicten voor leden van de raad van bestuur vinden in voorkomend geval toepassing op de vaste vertegenwoordiger. De vaste vertegenwoordiger kan niet in eigen naam noch als vaste vertegenwoordiger van een andere rechtspersoon-bestuurder zetelen in het betreffende orgaan. De rechtspersoon mag de vaste vertegenwoordiging niet beëindigen zonder tegelijkertijd een opvolger te benoemen.

De regels van openbaarmaking voor de benoeming en de beëindiging van het mandaat van de rechtspersoon zijn ook van toepassing op diens vaste vertegenwoordiger.

Ingeval er geen andere bestuurders in de bestuurde rechtspersoon zijn naast de besturende rechtspersoon mag deze, naast de vaste vertegenwoordiger, een plaatsvervangende vaste vertegenwoordiger aanduiden die optreedt bij verhindering van de vaste vertegenwoordiger. De bepalingen van dit artikel zijn eveneens van toepassing op deze plaatsvervangende vaste vertegenwoordiger.

ARTIKEL  38

  1. De raad van bestuur is samengesteld uit eenentwintig bestuurders, fysieke of rechtspersonen. waaronder een nationaal voorzitter, een nationaal secretaris, een nationaal penningmeester en achttien provinciale bestuurders.

  2. De nationaal voorzitter, de nationaal secretaris en de nationaal penningmeester moeten, bij voorkeur, een gewone kennis hebben van de Nederlandse en de Franse taal. Indien nodig wordt een anderstalige adjunct toegevoegd.

  3. De provinciale bestuurders zijn leden van de provinciale comités, voorgedragen door de respectievelijke provinciale ledenvergaderingen en benoemd door de algemene vergadering der vaste leden.

  4. Iedere provincie is vertegenwoordigd door maximum twee provinciale bestuurders. De provincies Vlaams en Waals-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden gezamenlijk als één provincie Brabant beschouwd.

  5. Onder de provinciale bestuurders is er één die de titel draagt van nationaal ondervoorzitter, behorend tot de Nederlandstalige taalrol en één die de titel draagt van nationaal ondervoorzitter, behorend tot de Franstalige taalrol. Deze nationaal ondervoorzitters worden voorgesteld, bij meerderheid van stemmen, door een raad bijeen geroepen door de nationale voorzitter. In deze raad wordt iedere provinciale sectie, volgens haar taalrol, vertegenwoordigd door twee leden van het provinciaal comité waaronder bij voorkeur, de provinciale voorzitter. De raad van bestuur benoemt de beide nationaal ondervoorzitters bij absolute meerderheid van stemmen. De benoemingen gelden voor drie jaar maar zijn hernieuwbaar.

  6. De leden van de raad van bestuur moeten erkende invanliden van het leger zijn.

  7. De raad van bestuur wordt jaarlijks hernieuwd a rato van één derde van haar ledenaantal, mits inachtneming van volgende beurtrol.

(1) na het eerste jaar het mandaat van nationaal voorzitter en de provinciale bestuurders van de Provincies West-Vlaanderen, Brabant en Luik;

(2)  na het tweede jaar het mandaat van nationaal secretaris en de provinciale bestuurders van de Provincies Oost-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg;

(3) na het derde jaar het mandaat van nationaal penningmeester en de provinciale bestuurders van de Provincies Henegouwen, Antwerpen en Namen.

ARTIKEL  39

Wanneer om welke reden ook de plaats van een bestuurder openvalt vóór het einde van zijn mandaat, hebben de overblijvende bestuurders het recht een nieuwe bestuurder te coöpteren, zij het met inachtneming van de statutaire regels inzake vertegenwoordiging van de provincies en de taalregeling binnen de schoot van de raad van bestuur.

De eerstvolgende gewone algemene vergadering volgend op de coöptatie, moet het mandaat van de gecoöpteerde bestuurder bevestigen. Bij bevestiging volbrengt de gecoöpteerde bestuurder het mandaat van zijn voorganger. 

Bij gebrek aan bevestiging eindigt het mandaat van de gecoöpteerde bestuurder na afloop van deze gewone algemene vergadering, zonder dat dit afbreuk doet aan de regelmatigheid van de samenstelling van het bestuursorgaan tot op dat ogenblik.

ARTIKEL  40

De raad van bestuur vergadert in principe één keer elk kwartaal, zulks na samenroeping door de nationaal voorzitter. De nationaal voorzitter is verplicht de raad van bestuur bijeen te roepen uiterlijk een maand na ontvangst van een schriftelijk verzoek daartoe, uitgaand van minstens elf bestuurders.

ARTIKEL  41

De raad van bestuur kan geldig beraadslagen indien minstens de helft van haar leden aanwezig is of geldig vertegenwoordigd.

Enkel een lid van de raad van bestuur kan bij volmacht deelnemen aan de vergaderingen in naam en voor rekening van een ander lid. Geen lid van de raad van bestuur kan drager zijn van meer dan één volmacht.

De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij absolute meerderheid der stemmen. Voor het berekenen van de absolute meerderheid, wordt geen rekening gehouden met blanco of nietige stemmen. Ingeval van staking der stemmen is deze van de nationaal voorzitter of degene die hem vervangt doorslaggevend.

ARTIKEL  42

  1. De raad van bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van het voorwerp van de vereniging, met uitzondering van die waarvoor volgens de wet of onderhavige statuten de algemene vergadering bevoegd is.

  2. De raad van bestuur vertegenwoordigt de vereniging, met inbegrip van de vertegenwoordiging in rechte. De handelingen die de vereniging verbinden, andere dan deze die behoren tot het dagelijks bestuur, worden ondertekend, respectievelijk gesteld hetzij door de nationaal voorzitter, hetzij door twee bestuurders, dewelke tegenover derden geen enkele rekenschap hoeven te verstrekken.

De statuten kunnen aan deze vertegenwoordigingsbevoegdheid beperkingen aanbrengen. Zodanige beperking kan niet aan derden worden tegengeworpen, ook al is ze openbaar gemaakt. Hetzelfde geldt voor een onderlinge taakverdeling onder de vertegenwoordigingsbevoegde bestuurders.

3. Wanneer de raad van bestuur een beslissing moet nemen of zich over een verrichting moet uitspreken die onder zijn bevoegdheid valt, waarbij een bestuurder een rechtstreeks of onrechtstreeks belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met het belang van de vereniging, moet de betrokken bestuurder dit meedelen aan de andere bestuurders vóór de raad van bestuur een besluit neemt. Zijn verklaring en toelichting over de aard van dit strijdig belang worden opgenomen in de notulen van de vergadering van de raad van bestuur die de beslissing moet nemen. Het is het bestuursorgaan niet toegelaten deze beslissing te delegeren.

In de vereniging die op de balansdatum van het laatst afgesloten boekjaar meer dan één van de in artikel 3:47, § 2, WVV, zoals later eventueel gewijzigd, bedoelde criteria overschrijdt, omschrijft de raad van bestuur in het proces-verbaal van de vergadering de aard van de in het vorige lid bedoelde beslissing of verrichting en de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor de vereniging en verantwoordt hij het genomen besluit. Dit deel van het proces-verbaal wordt in zijn geheel opgenomen in het jaarverslag of in het stuk dat samen met de jaarrekening wordt neergelegd.

Indien de vereniging een commissaris heeft benoemd, wordt hem het proces-verbaal van de vergadering meegedeeld. In zijn in artikel 3:74 WVV, zoals later eventueel gewijzigd, bedoelde verslag beoordeelt de commissaris, in een afzonderlijke sectie, de vermogensrechtelijke gevolgen voor de vereniging van de besluiten van de raad van bestuur waarvoor een strijdig belang bestaat.

Een bestuurder met een belangenconflict mag nooit deelnemen aan de beraadslagingen van de raad van bestuur over deze beslissingen of verrichtingen, noch aan de stemming in dat verband.

Wanneer de meerderheid van de aanwezige of geldig vertegenwoordigde bestuurders een belangenconflict heeft, dan wordt de beslissing of de verrichting aan de algemene vergadering voorgelegd; ingeval de algemene vergadering de beslissing of de verrichting goedkeurt, kan de raad van bestuur ze uitvoeren.

4. Onverminderd het recht voor de in de artikelen 2:44 en 2:46, WVV, zoals later eventueel gewijzigd, genoemde personen om de nietigheid of de opschorting van het bestuursbesluit te vorderen, kan de vereniging de nietigheid vorderen van beslissingen of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met overtreding van de in dit artikel bepaalde regels, indien de wederpartij bij die beslissingen of verrichtingen van die overtreding op de hoogte was of had moeten zijn. Deze regel is niet van toepassing wanneer de beslissingen van de raad van bestuur betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

5. De besluiten van de raad van bestuur kunnen bij eenparig schriftelijk besluit van alle bestuurders worden genomen, met uitzondering van de besluiten waarvoor de statuten deze mogelijkheid uitsluiten.

6. Het proces-verbaal van de vergaderingen van het bestuursorgaan wordt opgesteld door de nationaal secretaris en ondertekend door de voorzitter en de bestuurders die erom verzoeken; kopieën voor derden worden ondertekend door één of meer vertegenwoordigingsbevoegde leden van het bestuursorgaan.

ARTIKEL  43

De raad van bestuur stelt een reglement van interne orde op dat de toepassingsmodaliteiten van de statuten bepaalt en mag het wijzigen.

Dergelijk reglement mag even wel geen bepalingen bevatten:

1° die strijdig zijn met dwingende wetsbepalingen of de statuten;

2° over materies waarvoor dit wetboek een statutaire bepaling vereist;

Het intern reglement en elke wijziging daarvan worden aan de leden meegedeeld overeenkomstig de statutaire bepalingen.

ARTIKEL  44

Wanneer gewichtige en overeenstemmende feiten de continuïteit van de vereniging in het gedrang kunnen brengen, moet de raad van bestuur beraadslagen over de maatregelen die moeten worden genomen om de continuïteit van de economische activiteit voor een minimumduur van twaalf maanden te vrijwaren.

ARTIKEL  45

  1. Elk lid van de raad van bestuur of persoon belast met het dagelijks bestuur is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak.

  2. Elk lid van de raad van bestuur of persoon belast met het dagelijks bestuur en alle andere personen die ten aanzien van de vereniging werkelijke bestuursbevoegdheid hebben of hebben gehad zijn jegens de vereniging aansprakelijk voor fouten begaan in de uitoefening van hun opdracht. Dit geldt ook jegens derden voor zover de begane fout een buitencontractuele fout is.

Deze personen zijn evenwel slechts aansprakelijk voor beslissingen, daden of gedragingen die zich kennelijk buiten de marge bevinden waarbinnen normaal voorzichtige en zorgvuldige bestuurders, geplaatst in dezelfde omstandigheden, redelijkerwijze van mening kunnen verschillen.

Zo lang de raad van bestuur een college vormt, is hun aansprakelijkheid voor de beslissingen of nalatigheden van dit college hoofdelijk. Zelfs indien de raad van bestuur geen college vormt, zijn de leden ervan  zowel jegens de vennootschap als jegens derden hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van overtredingen van de bepalingen van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen of van de statuten van de vereniging.

Wat fouten betreft waaraan zij geen deel hebben gehad, zijn zij evenwel van hun aansprakelijkheid ontheven indien zij de beweerde fout hebben gemeld aan alle andere leden van het bestuursorgaan, of, in voorkomend geval, aan het collegiaal bestuursorgaan. Indien zij gebeurt aan een collegiaal bestuursorgaan, wordt deze melding, evenals de bespreking waartoe zij aanleiding geeft, opgenomen in het  proces-verbaal van de vergadering naar aanleiding waarvan dit agendapunt werd behandeld.

De aansprakelijkheid bedoeld in de voorgaande paragrafen, elke andere schadeaansprakelijkheid die voortvloeit uit het Wetboek Vennootschappen en verenigingen of andere wetten of reglementen ten laste van leden van de raad van bestuur, personen belast met het dagelijks bestuur en alle andere personen die ten aanzien van de vereniging werkelijke bestuursbevoegdheid hebben of hebben gehad, evenals de aansprakelijkheid voor de schulden van de rechtspersoon bedoeld in artikel XX.227van het Wetboek van Economisch Recht, zoals later eventueel gewijzigd,  is beperkt tot de bedragen vermeld in dit Wetboek van Economisch Recht.

XII. DAGELIJKS BESTUUR

ARTIKEL  46

  1. Het dagelijks bestuur omvat de handelingen en de beslissingen die niet verder reiken dan de behoeften van het dagelijks leven van de vereniging, alsook de handelingen en de beslissingen die, ofwel om reden van hun minder belang dat ze vertonen, ofwel omwille van hun spoedeisend karakter, de tussenkomst van de raad van bestuur niet rechtvaardigen.

  2. Het dagelijkse bestuur van de vereniging hoort toe aan de nationaal voorzitter, de nationaal secretaris en de nationale penningmeester, elk handelend, die rechtsgeldig alle rechtshandelingen stellen met betrekking tot het dagelijks bestuur.

    De bepaling die stelt dat het dagelijks bestuur wordt opgedragen aan een of meer personen die elk alleen, gezamenlijk of als college optreden, kan aan derden worden tegengeworpen onder de voorwaarden bepaald in artikel 2:18, WVV, zoals later eventueel gewijzigd. Beperkingen aan de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het orgaan van dagelijks bestuur kunnen niet aan derden worden tegengeworpen, ook al zijn ze openbaar gemaakt.

  3. Bij belet van één van voormelde personen zullen vervangers aangeduid worden door de nationaal voorzitter of, bij diens afwezigheid, door het directiecomité of door de raad van bestuur.

  4. De raad van bestuur is belast met het toezicht op zij die werden belast met het dagelijks bestuur.

  5. De vereniging is rechtsgeldig verbonden door de handelingen van het bestuursorgaan, van de dagelijks bestuurders en van de bestuurders die overeenkomstig artikel 9:7, § 2, WVV, zoals later eventueel gewijzigd, de bevoegdheid hebben om haar te vertegenwoordigen, zelfs indien die handelingen buiten haar voorwerp liggen, tenzij de vereniging bewijst dat de derde daarvan op de hoogte was of er, gezien de omstandigheden, niet onkundig van kon zijn. De bekendmaking van de statuten alleen is echter geen voldoende bewijs.

  6. In alle akten die een rechtspersoon verbinden, moet onmiddellijk voor of na de handtekening van de persoon die de rechtspersoon vertegenwoordigt, worden vermeld in welke hoedanigheid hij optreedt.

XIII. DIRECTIE COMITE

ARTIKEL  47

  1. Het directiecomité bestaat uit de nationaal voorzitter, de beide nationaal ondervoorzitters, de nationaal secretaris en de nationaal penningmeester.

  2. Binnen hetgeen wettelijk niet is verboden, kan de raad van bestuur bepaalde bevoegdheden aan het directiecomité overdragen of delegeren. Het directiecomité neemt de dringende beslissingen -andere dan deze die deel uitmaken van het dagelijks bestuur-  en brengt verslag uit bij de raad van bestuur.

  3. Het directiecomité vergadert in principe maandelijks of na oproep van de nationaal voorzitter.

ARTIKEL  48

De raadgevers kunnen de raad van bestuur en het directiecomité bijstaan om er specifieke opdrachten uit te voeren.

XIV. PROVINCIALE SECTIES

ARTIKEL  49

De vereniging telt negen provinciale secties.

ARTIKEL  50

  • Iedere provinciale sectie stemt overeen met het grondgebied van haar provincie;

  • De Provinciale Sectie van Brabant is tweetalig en strekt zich uit tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Vlaams en Waals- Brabant;

  • De Provinciale Sectie Luik omvat eveneens de Duitstalige Gemeenschap.

ARTIKEL  51

  • Het bestuur  van een provinciale sectie wordt verzekerd door het provinciaal comité;

  • De samenstelling, bevoegdheid en de werking van de provinciale comités wordt door het reglement van inwendige orde vastgelegd;

  • De leden van een provincie worden jaarlijks bijeen geroepen op een provinciale ledenvergadering. De provinciale ledenvergadering benoemd de leden van de provinciale comités en stelt de provinciale vaste leden voor aan de raad van bestuur van de vereniging. Ieder lid van de vereniging dat zijn ledenbijdrage volledig heeft betaald, kan benoemd worden tot lid van een provinciaal comité;

  • Bij ontstentenis van het provinciaal comité in de schoot van enige provinciale sectie, worden de bevoegdheden van dit comité uitgeoefend door het directie comité van de vereniging.

  • De beraadslagingen van de provinciale ledenvergadering worden voor goedkeuring aan de raad van bestuur van de vereniging voorgelegd.

  • Het provinciaal comité van Brabant is tweetalig en het Provinciaal Comité van Luik telt ten minste één lid als vertegenwoordiger van de Duitstalige Gemeenschap.

ARTIKEL  52

Het provinciaal comité vertegenwoordigt in de provincie de raad van bestuur en voert de opdrachten uit die de raad van bestuur hem toevertrouwt.

ARTIKEL  53

De provinciale voorzitter is een erkende invalide van het Leger.

Hij wordt in zijn functie door de Nationale Voorzitter bevestigd.

XV. BOEKJAAR

ARTIKEL  54

Het boekjaar begint op één januari en eindigt op eenendertig december van ieder jaar.

XVI. DUUR – ONTBINDING – VEREFFENING

ARTIKEL  55

De vereniging werd opgericht voor onbepaalde duur.

ARTIKEL  56

De ontbinding van de vereniging kan enkel uitgesproken worden door de algemene vergadering der vaste leden die te dien einde wordt bijeengeroepen, dan wel opgelegd bij in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak.

Ingeval wordt beslist tot vrijwillige ontbinding, zal de algemene vergadering worden bijeengeroepen en gehouden conform de statutaire bepalingen inzake buitengewone algemene vergaderingen bijeengeroepen om te beraadslagen en beslissen omtrent een wijziging aan de statuten.

Een beslissing aangaande de vervroegde ontbinding en vereffening van de vereniging is dan aangenomen, wanneer zij vier vijfde van de uitgebrachte stemmen heeft verkregen. Blanco stemmen of nietige stemmen worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van de vereiste meerderheden.

ARTIKEL  57

De vereffening van de vereniging, uitgesproken door de algemene vergadering, zal worden uitgevoerd conform de wettelijke bepalingen ter zake.

ARTIKEL  58

Ingeval van vrijwillige ontbinding, zal na aanzuivering van de schulden en sociale lasten, het resterend saldo uitgekeerd worden aan militaire werken van sociale bijstand of aan die werken die een gelijkaardige doelstelling als de vereniging nastreven.

XVII. RESPECT VOOR HET PRIVE-LEVEN

ARTIKEL  59

a) De nieuwe Europese regels betreffende de gegevens en het respect voor het privé leven die op 25 mei 2018 in werking zal treden, worden door onze vereniging toegepast om de transparantie te vergroten en de gegevens van onze leden te beschermen. Onze verklaring gepubliceerd in het openbaar register van de Commissie heeft het identificatienummer VT 00 50 86 587.

b) Dit doorslaggevend beginsel vereist aan de bestuursleden een positieve betrokkenheid en de verplichting tot een respectvol beheer van de gegevens van de leden, dat zowel ethisch als transparant verantwoord is. We respecteren het recht op privé leven van elk individu.

ARTIKEL  60

  1. Als wettige vertegenwoordigers van de militairen invaliden van vredestijd bij de Commissie voor vergoedingspensioenen en de Raad van advies van het Gerechtelijke Geneeskunde Dienst, verzamelen we de adressen van mensen op een formele en legale wijze en wij gebruiken deze informatie, inclusief de registratieformulieren, de toetredingsformulieren, als ook de opgeslagen informatie in de gegevensbank met de nodige discretie.

  2. De toegang tot ons netwerk is beveiligd tegen inbraken en schadelijke codes. De documenten worden bewaard in afgesloten kasten. Toegang tot onze lokalen zijn op een fysieke en logische manier beveiligd. Door uw gegevens in te dienen, accepteert u deze behandeling en opslag.

ARTIKEL  61

  1. Een geactualiseerde lijst van de betrokken personen, die zijn aangewezen om toegang te verkrijgen tot de persoonlijke gegevens, is opgesteld. Deze lijst wordt ter beschikking gesteld aan de Commissie, om toe te zien naar de uitvoering van de beveiligmaatregelen.

  2. De Bestuursleden van de secties, de leden die bij de Commissie zetelen, de vaste leden, de adviseurs, de bijgevoegde adviseurs, de bestuurders, de leden van de raad van bestuur en het betaald personeel zijn verplicht een vertrouwelijkheidverbintenis te tekenen aangaande de gegevensverwerking met persoonlijk karakter.

  3. De leden bedoeld in artikel 61.b) die weigeren de vertrouwelijkheidsverplichting te ondertekenen en die zich niet houden aan het respect voor het privé leven, worden geschorst in al zijn functies in afwachting van de beslissing van de Raad van Bestuur en de Algemene Statutaire Vergadering der Vaste Leden.

 

 

XVII. ALGEMEENHEDEN

ARTIKEL  62

Voor de gevallen die in de huidige statuten niet voorzien zijn, verklaart de vereniging zich te schikken naar de wet.

Voor eensluidend afschrift.

Patrick VANACKEN                                                           Hendrik De Laet

 Nationale Secretaris                                                            Nationale Voorzitter